Об изменении Символа Веры

Зри же свидетельства о Символе православныя нашея християнския веры и в коих местех ныне разодран новой.

ПЕРВОЕ. Против древних — литера приложена «иже»: «и во единаго Господа Иисуса Христа» глаголют, и тою прилагательною литерою отделяют человечество Сына Божия во ин состав от Божества. И того прилагательнаго слова «ижа» ко Исусу отнюдь ни во единой древних книг несть, ни в рукописных, ни в печатных, что есть книг в Рустей земли, но везде «и во единаго Господа Исуса Христа». И в прочих словесех писано: Исус, Исуса, Исусе, Исусу. И аще бы годно то было матери нашей святей Росийской Церкви, еже глаголати и писати Спасово имя Исус «Иисусом», тогда бы еще древния преводницы святии Кирил Философ, и брат его Мефодий, епископ Моравский, и прочий по них превели бы со греческаго языка на наш словенский язык в книгах «И[и]суса». Но несть, несть!

ВТОРОЕ. В Символе погрешение учинили, отняли литеру «аз». Где стоит в старых книгах в Символе («Бога истинна от Бога истинна рожденна, а не сотворена»), а ныне пишут и глаголют: «рожденна, несотворенна». А та литера «аз» стоит в нашем непорочном Символе против сквернаго еретика Ария, яко острое копие. Той бо Арий, враг, хуляше Сына Божия, тварь нарицая Его, а не Творца твари; того ради святии отцы, 300 и 18, на Первом Вселенском соборе обличивше проклятаго Ария, разделяющаго триипостасное Божество Святыя Троицы, и то слово «аз» в Символ противу нечестивыя хулы его, яко меч, поставиша на отсечение ереси его, и тою литерою, «азом», скверное сердце его прободоша, глаголюще в Символе веры: «рожденна Сына Божия от Отца прежде всех век» — «рожденна, а не сотворенна, единосущна Отцу, им же вся быша». И тако стоит и стоял доднесь во всех древних святых книгах, рукописных и печатных, в киевских и московских, в сербских и болгарских и острожских — везде в Символе «рожденна, а не сотворенна».

ТРЕТЬЕ. Раскол положиша ныне в Символе: вместо «несть конца» — «не будет конца», будущим глаголом, а не настоящим временем. И сего речения отнюдь же несть во всех вышереченых книгах в Символе, но во всякой книге «Его же царствию несть конца», яко уже Господь наш Исус Христос и воцарися в дому Ияковли во веки, сиречь в церкви верных. И тако предан бысть Символ от святых отец 1-го собора, и тако по них держаше вси святии и держат доныне, кроме отпадших единства веры. Тии бо едини преложиша в Символе «не будет конца» вместо «несть конца» и потпирают себя глаголом архангеловым токмо, егда той послан бысть благовестити зачатие превечнаго Сына Божия ко Пресвятей Деве Марии и глагола ей: «Зачнеши во чреве, и родиши Сына, и наречеши имя Исус, и воцарится в дому Ияковли во веки, и царствию Его не будет конца». И сие глагола архангел Богородице будущим глаголом, хотящая ся збыти на Пречистей: «Еже зачнеши, — рече,- и родиши, и наречеши Ему имя, и сей будет велий, и воцарится, и царствию Его не будет конца». И се истинна от архангела к Богородице Деве реченна быша. И по сему их толкованию аще будут рассуждати себе о Христе в Символе веры, то далече отпадут от истинны Христовы и в жидовство уклонятся. Тако по их заблужению и ныне еще Христос не воплотился, ни воцарился, но будет еще родитися и царствовати.

О, Господи Исусе Христе, пощади нас от таковаго неправославнаго мудрования! О, порождения ехидна, доколе грызете чрево матери своея, доколе терзаете то! Лучше бо вам не прелагати предел вечных, яже положиша отцы наши. Почто остависте сосцы матери своея и за чюжия хватаетеся, лестное млеко? О, мятежницы церковнии, лучше бы было вам тот же свиток православия, в руках держаще, прочитати, его же вы во святом крещении обещавшеся цела и непорочна хранити до смерти своея! И отвсюду вы обличаеми во своей неправде, и негде уклонитися от солнца правды. Закрываетеся архангеловыми глаголы, что неприлично к тому Символа мудрованию полагати «не будет конца». Христос, Спас наш, как воцарился по благовещению архангела Гавриила, тому 1675 лет, и царствует ныне всеми языки, и царствовати будет во веки, и царствию Его, горнему и долнему, ныне несть конца, яко и ныне и присно царствует, верными — по присвоению словеси, неверными же — по словеси создания. И глаголем вам, кривящим веру, а не правящим: глаголете Символ исправляти в новых книгах с древних харатейных книг и сербских, а в харатейных и прочих книгах «несть конца», якоже и прежде рекохом, и вы та готовая оставльше и за иная хватаетеся льстивно. На что сами сосластеся, от того же обличаетеся, яко лжу глаголете, и сами от своих словес осуждаетеся, яко преступницы закона. Христос глаголет: «Горе человеку тому, им же соблазн приходит».

ЧЕТВЕРТОЕ погрешение в Символе — о истинном Святем Дусе, еже истинства его отметающеся глаголют: «истинный» — прилог есть. А кто приложил, того они показати не могут: ни лица, кто приложил, ни времени его, ни места, где и когда то бысть тако и когда на свету не бысть верных християн, что о таком деле вси умолчаша? Скажите, ненавидящий в Символе Господа «истиннаго», но вем, яко и уст отверсти не можете о сем!

Мы же, истиннаго благодатию просвещаеми и наставляеми тем же, слуха ради верных зде предложим многия облацы свидетелей, яко «истинный» в Символе всегда бысть. И от святых отец 150-ти, тако веруем, предан бысть на 2-м Вселенском соборе всему исполнению церковному. И о сем слово зде начинается от конца веры и до начала доходит, сиречь от московских книг святых до Втораго Вселенскаго собора и до самого началника веры и совершителя Исуса, всяко бе по ряду слово впред идый объявит.

Вонми, всяк православный, нелюбоприятелне, но благопослушателне и всяко изволение злое от ума изгнав. Не бо своя ищем поставити, но готовая вся на среду предлагаем, яже от многих — лености ради — утаися. Нами же многотрудно поискася истинна, как распря наста, и многим потом и слезами снискася многаго ради книжнаго разгласия о «истинном», но истинный сам себе прославляет ясно и устами святых своих глаголет велегласно, лучи своя в верных сердца простирает и призывающих его на истинну наставляет. А кто воставая на «истиннаго» — погибает и в непрощенное нечестие себя вметает.

Из «Ответа православных» (XVII в.)