Из челобитной инока Аврамия (1670 г.): о крестном знамении

А кто тремя персты крестится, щепотью, по Никонову окаянному мудрованию, таковый богострастник есть и чюж веры во Христа Ісуса, и враг креста Христова, и отметатель воплощения Христова. А писание глаголет: аще кто не исповедует Ісуса Христа в плоть пришедша, антихрист есть [Iоан. 73].
А то, государь, мудрование в трех перстах арменское и Фармоса папы еретика. Мы же в сложении перстов в знамении честнаго креста християнская мудрствуем, а не несторианская, якоже облыгают церковь. Далече да будет от нас таковая хула еретическая. Мы двема персты знаменаемся и не два сына мудрствуем, а единаго Сына Божия, тогоже и человеческаго, яко совершен Бог и совершен человек, и единаго на кресте страдавша плотским своим естеством, а божество его безстрастно пребысть. Не Троица бо на кресте распиналася, якоже они своим сложением мудрствуют, но един от Троицы Христос Бог наш, иже не оставль недр отческих, сшед на землю, нашего ради спасения. А сложение трех перстов, ниже ныне повеле креститися Никон отступник со Арсением еретиком, и нудят християн крестити лице свое тремя персты: и то, государь, ересь проклятая Севирова и арменская, и Фармоса папы, еретика и отступника правых догмат, и Афеса папы же еретика, и нынешняго их новаго учителя в новопроповедумаго от них Дамаскина иподьякона. Тем мудрованием ко святей Троице страсть прилагают. И Диоскорова со Евтихием, яко воплощение Сына Божия отмещут, единоволников ересь тут скрыта: едину волю во Христе исповедуют крестящеся тремя персты богохулно.
Зрите сами себе, в коликий ров прелести впадаете, аще и не хотящим вам, и кому ослеплшии последуете, и коего учителя ученицы. Не того ли зверя уди, егоже виде Іоанн Богослов восходяща от бездны, и отторгша хоботом своим третию часть звезд небесных, и свергша на землю, тако, мню, яко и вас сатана сосудом своим Никоном отторже от тверди церковныя и поверже на земное мудрование? Зрите, чему согласуете, ваше мудрование. Да еще и инех к своей прелести и погибели призываете. И кому последуете, еже трема персты, якоже глаголете, Троицею крест на себе изображали, без воплощения Христова и страстей Его, якоже многажды пряхом вам о сем? Не яве ли уже: Христа исповедуете будто ведати, делом же отмещетеся вочеловечившагося Бога Слова, по своему сему мудрованию, чревохотным мудрованием. Оле дерзости! О, плотьскаго мудрования! Иже закону Господню не покоряется, не может бо уже, по Апостолу, и всяк дух, иже не исповедует Ісуса Христа в плоть пришедша, сей от Бога несть, но от антихриста, яко близ уже стоит. Сей отводит разумы человеческия от распятаго за ны Господа нашего Ісуса Христа, да поклонятся прелести вси живущии на земли, якоже рече о нем Іоанн Богослов: зде есть мудрость, иже имать ум, да почтет число его 666. И о сем помолчю и слезами потру. Престаните, молю вы, престаните от сицеваго неправославнаго начинания, иже повелевающии тремя персты знаменатися.

(Челобитная инока Аврамия [1670 г.]
Царю государю и великому князю Алексею Михайловичу, всеа Великия и Малыя и Белыя Русии самодержцу).

Источник